logo Facebook
Ternn beruky
♦ Dnes je středa 18. července 2018 ♦ svátek slaví Drahomíra ♦ do začátku tábora zbývá -3 dní ♦

Celotáborová hra
Pán prstenů - boj o získání Prstenu moci

na motivy slavné trilogie od J.R.Tolkiena

Rámcová charakteristika

"Jeden prsten pro krále elfů pod nebem,
sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
devět mužům : každý je k smrti odsouzen,
jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže,
jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem."

Verše, které uvádějí celé Tolkienovo dílo o věčném souboji dobra a zla, se staly ústředním heslem i naší celotáborové hry. Toto téma bylo pro hru vybráno z jednoho prostého důvodu - je to zkrátka nádherný příběh, dle kterého se dá vymyslet celá spousta úkolů, vystoupení a soutěží. Nic nebylo ponecháno náhodě a již před začátkem tábora si jednotliví oddíláci vybrali postavu, kterou v průběhu tábora ztvárnili. A nejen to - všichni jsme si přivezli i nefalšované kostýmy, které celkovbý dojem ještě umocnily, takže se po táboře vždy, když to bylo třeba, pohybovala královna Galadriel, čaroděj Gandalf či Elrond Půlelf a celá plejáda mocných Valar, bohů, kteří obývali krajinu Středozemě, kde se příběh odehrával. Nepřítel byll jasný - stal se jím Sauron, temný vládce říše Mordor, a malý, ošklivý a zrádnýGlum - "Glumíšek" - oba dva toužili po Prstenu moci, aby mohli vládnout. A pak tu byly mírumilovné národy Středozemě, které se jejich úmyslům snažily zabránit. Každý oddíl - toť jeden národ : sliční a moudří elfové, hrdí a houževnatí trpaslíci, stateční "zlatovlasí páni koní Rohirové", mírumilovní hobiti i udatní lidé dvou plemen - gondorští a arnorští.

Celý program začal čím jiným, než zhotovením všelijakých znaků oddílů, vymyšlením bojového pokřiku a nezbytnými oběťmi v rámci úvodního slavnostního táboráku. Konal se i úvodní nástup všech vedoucích v kostýmech pánů Středozemě, na němž Gandalf Šedý, mocný čaroděj Středozemě, přednesl slavnostní projev, ve kterém se zaručil, že jednotlivé oddíly - obyvatelé Středozemě - nebudou na své cestě samy. Nu, a pak vše začalo. Rozběhly se jednotlivé etapy, vždy s odkazem na určitý úsek příběhu. Takže tradiční lyra se proměnila na Zpívání s Tomem Bombadilem, sympatickou to postavou, se kterou se Společenstvo Prstenu na své pouti setkalo. Noční hra byla Přechodem přes Mlžné hory a pro nás nepostradatelná volba Miss se stala volbou Arwen, manželky krále Aragorna, potomka slavného panovnického rodu a budoucího vládce Středozemě. Když jsme se dostali k etapě Přechod přes Rauroské vodopády, nemohly chybět závody a hry ve vodě, celotáborová olympiáda získala charakter rozhodující bitvy s temným pánem Sauronem. Každá z etap byla navíc zajímavým způsobem hodnocena - oddíly dostávaly za své výkony příslušný počet "rybišek", největší pochoutky malého Gluma. Pointa byla jasná - kdo měl na konci hry nejvíce "rybišek", ten mohl uplatit tohoto dočasného vlastníka Prstenu moci a získat ho pro sebe. Navíc, před vstupem do Rohanu, území obývaného Rohiry, milovníky koní, musely oddíly znát heslo získané z pěti indícií, které byly zástupcům jednotlivých oddílů básnicky naznačeny. Takže, z indícií "Trójská válka", "Přítel", "Šachy", "Zvíře" a "Kovář" bylo vyvozeno slovo, se kterým mají všechny indicie něco společného - heslo "Kůň" (později na rozhodující poradě zástupců oddílů upřesněno na část koňské výstroje - podkovu).

Celý program měl poslední večer skutečně nezapomenutelné a důstojné zakončení - táborový karneval - v jehož rámci byla celotáborovka vyhodnocena a nejúspěšnějším oddílům jednotlivých kategorií předány nefalšované dorty ve tvaru prstenů. Naposled před děti předstoupili mocní Valar a do prostoru karnevalu hrdě vkráčel nový král Aragorn. V poutech byl před něj předveden zrádný Glum a nakonec mezi nás nečekaně vtrhnul i samotný poražený vládce temnot, mocný Sauron, který přednesl jednu životní pravdu - boj dobra se zlem je věčný, nikdy neutuchá! No, a celou krásnou atmosféru umocnily i táborové svatební obřady, které všechny dvojice braly až nebývale dojemně.

Troufám si tvrdit, že děti byly spokojené. Díky počasí klaplo všechno perfektně. Za přípravu a výsledek patří kromě vedení našeho běhu velké poděkování všem, co se zapojili - tedy Tomáši Aragornovi, Lence Galadriel a Jiřce Estë za lví podíl na tvorbě hry, Janě Nenně plačící za krásnou mapu Středozemě a dalším.

Roman alias Gandalf Šedý

Postavy

Rozliční tvorové, národy a plemena obývající Středozemi, jakož i mocní bohové dlící nad jejich osudy.

Nejváženější páni Středozemě

  • Gandalf Šedý
  • královna Galadriel
  • Elrond Půlelf
  • král Aragorn

Mocní Valar - vládci Středozemě

  • Vala Manvë - král všech Valar, Pán větru a vzduchu
  • Maia Arien - strážkyně Slunce
  • Vala Vairë - tkadlena osudu
  • Vala Lórien - Pán snů
  • Vala Nessa "Tanečnice" - duch lesnatých krajů
  • Vala Varda - královna hvězd a nebes
  • Vala Yavanna - královna země
  • Vala Nenna Plačící - královna truchlení
  • Vala Oromë - "Lovec", Pán lovu
  • Vala Vána - duch věčného mládí
  • Vala Aulë - "kovář", mistr řemesel
  • Vala Ulma - Paní moří
  • Vala Tulkas Silný - valarský Herkules
  • Vala Estë - "uzdravitelka", paní spánku
  • Maia Ilmarë - strážkyně hvězd
  • Maia Zlatěnka - strážkyně lesů a vod

Mocní nepřátelé

  • Sauron - Pán temnot
  • Glum
© 2008 Honza Kašpar "Cashpick" (code), © 2009 Petr Prokeš "Sanders" (design), © 2002 Zdeněk Janouch "Zdendouch"