Ternn beruky logo Instagram logo Facebook
♦ Dnes je středa 30. října 2024 ♦ Svátek slaví Tadeáš ♦ Do začátku tábora zbývá -108 dní ♦


Zlatej Rudla

Tuto anketu vymysleli Luboš a Petr, tvůrci oblíbeného táborového Rádia Bob & Tom, v roce 2004, a tak světlo světa spatřila na tehdejším II. běhu coby vyvrcholení celotáborové hry „Starověký Egypt humornýma očima“.

Smyslem celé této dnes už velmi prestižní ankety je ocenit tu roli celotáborové hry a toho jejího nositele, který dle mínění největšího počtu účastníků tábora zanechal nejlepší dojem. Podobnost se slavnými cenami, udílenými každoročně americkou Akademií filmového umění a věd, není pochopitelně čistě náhodná, nicméně je nutno ji brát s humorem a s nadsázkou, který je nám vlastní. Faktem je, že Luboš s Petrem dokázali svým nápadem vyplnit v divadelním pojetí našich celotáborovek mezeru, která v nich existovala…

První cena, kterou tvůrci věnovali pro účely ankety, byla více než výmluvná a svědčila o jejich snaze především všechny pobavit a táborový program oživit. Půvabná gumová figurka malého myšáka, navíc ozdobená zlatým nátěrem, byla až do roku 2007 udělována pouze absolutnímu vítězi, který si ji po slavnostním vyhlášení, konaném během závěrečného večera, mohl jako cennou trofej na celý rok přivlastnit a pyšně vystavit ve své domácí vitríně. A protože byla v těchto letech cenou jedinou, dalo by se také říct, že tu jednoznačně platilo ono okřídlené pravidlo „Vítěz bere všechno“. Tudíž, dopracovat se k celkovému vítězství obvykle nutně vyžadovalo připravit si kvalitní kostým, předvést v dané roli výborný herecký výkon a v poměrně krátkém čase trvání tábora získat pro ni především mezi táborovými dětmi potřebnou popularitu. Těmto zásadám se vymykalo snad jen dnes již legendární a naprosto překvapivé vítězství Pavla v původně neplánované (a tedy do ankety zprvu ani nezahrnuté!) roli Futra v roce 2006. Názorný příklad toho, že kromě výše zmíněných předpokladů musí potenciální vítěz splňovat ještě jednu důležitou podmínku – musí být sám o sobě oblíbenou osobností, schopnou získat přízeň táborových dětí… Každopádně, pozlacený myšák zpopularizoval Zlatého Rudlu natolik výrazně, že o nenahraditelnosti této ankety nemůže být dnes pochyb.

S převratnou změnou, která by ještě více zdokonalila celou soutěž, přišli v roce 2008 Petr s Romanem. Po vzoru oficiálních hereckých ocenění rozdělili anketu do několika tradičních sekcí, a tak od této chvíle začaly nové sošky Zlatého Rudly (které nechal Roman vyrobit v poděbradské firmě Forte, zabývající se výrobou pohárů) sloužit jako odměny za nejlepší mužský herecký výkon, za nejlepší ženský výkon, za nejlepší kostým a za skokana roku. A vedle nich se v témže roce, coby nejvíce utajované vyvrcholení celého slavnostního večera, objevila sekce „Síň slávy“, včetně nominačního videa, která má za úkol každoročně ocenit vybranou osobnost z našich řad za mnohaletý přínos našim táborovým radovánkám. Zdeňka se může zcela zaslouženě pyšnit tím, že do tohoto „sálu vyvolených“ vstoupila jako první. A je pochopitelné, že na rozdíl od výše zmíněných sekcí se v této nominační anketě neptáme na názory táborových dětí, neboť o ní rozhoduje pouze úzký okruh zasvěcených, a že udělená cena není putovní.

V roce 2011 přibyla nová sekce – „Zlatej Rudla pro objev roku“. Jejím zřízením chtěli Roman s Petrem motivovat především začínající členy našeho táborového týmu, kterým je určena. Tuto cenu může totiž vyhrát pouze ten oddílák či praktikant, který je na našem táboře poprvé a který navíc ze všech debutantů dosáhne nejlepšího umístění v anketě o nejlepší mužský či ženský herecký výkon. Úpravou zároveň prošla sekce „Zlatej Rudla pro skokana roku“, kterou už nemůže vyhrát ten oddílák či praktikant, který v uplynulém roce na táboře nebyl – nejlepší skokan roku se prostě musí „odrazit“ od umístění, kterého na minulém táboře v anketě o nejlepší mužský či ženský herecký výkon dosáhl.

Roman
NA SEKCI SE PRACUJE!
Terénní berušky v roce 2021 darem podpořily následující společnosti: Milko Polabské mlékárny a.s.  Metrostav a. s.  Tesco Brandýs nad Labem  Kores Europe s.r.o.  Centropen  Děkujeme!
© 2008 Honza Kašpar "Cashpick" (code), © 2009 Petr Prokeš "Sanders" (design), © 2002 Zdeněk Janouch "Zdendouch"